Witajcie :)
Jak wiecie czwarty odcinek szóstego sezonu nosił nazwę Don't Look Now. Co mogą nie wszyscy wiedzieć, nawiązywał on do słynnego horroru z 1973 roku - Nie oglądaj się teraz. Pomiędzy filmem a serialem można znaleźć sporo powiązań, które opiszę kolejne w tej notce.
Zapraszam i oczywiście przestrzegam przed spoilerem z filmu.
Film rozpoczyna się śmiercią młodej blondynki, która zostaje utopiona w rodzinnym jeziorze. W chwili śmierci dziewczyna ma na sobie Czerwony Płaszcz.
Krótkie streszczenie filmu:
Jakiś czas po utonięciu w tragicznych okolicznościach młodej córki Christine, John Baxter i jego pogrążona w smutku żona Laura, wyjeżdżają do Wenecji po tym, jak John godzi się za namową biskupa wyremontować tam stary kościół. W trakcie obiadu, Laura poznaje w restauracji dwie siostry w podeszłym wieku - Wendy i Heather, która twierdzi, że jest medium i widzi ich zmarłą córkę (w wersji książkowej, kobiety są nie tylko siostrami, ale i bliźniaczkami). Kobieta mdleje z przerażenia i trafia do szpitala, w którym opowiada o wszystkim swojemu mężowi. John podchodzi do tego sceptycznie, lecz cieszy się z przemiany żony i nagłej pozytywnej energii. Wieczorem po powrocie ze szpitala, John i Laura uprawiają namiętny seks, a potem idą do restauracji na kolację. John dostrzega dziewczynkę, która ma ten sam Czerwony Płaszcz co Christine w chwili swojej śmierci. Następnego dnia Laura spotyka się z Heather i Wendy, która pomaga jej w seansie podczas którego kontaktują się z Christine. Laura wraca po jakimś czasie do hotelu i oznajmia Johnowi, iż Christine kazała go ostrzec, ponieważ grozi mu wielkie niebezpieczeństwo i powinien jak najszybciej wyjechać z Wenecji. Pomiędzy małżonkami dochodzi do kłótni, którą przerywa telefon z informacją o wypadku ich syna. Laura wyjeżdża do Anglii, a John zostaje aby dokończyć remont kościoła. Jednak jeszcze tego samego dnia, ku przerażaniu Johna, mężczyzna dostrzega swoją żonę w orszaku pogrzebowym w towarzystwie dwóch sióstr. Zmartwiony problemami psychicznymi żony i doniesieniami o seryjnym mordercy grasującym w Wenecji, John zgłasza na policji zaginięcie żony. Policjant, który odbiera zgłoszenie jest bardzo podejrzliwy w stosunku do niego i każe go śledzić.
Poszukiwania sióstr i Laury nic nie dają, a mężczyzna po raz kolejny dostrzega dziewczynkę w Czerwonym Płaszczu. Chwilę później kontaktuje się ze swoim synem aby sprawdzić czy nic mu nie jest i odkrywa, że jest u niego Laura. Małżonkowie rozmawiają ze sobą przez chwilę, a potem John idzie na posterunek aby poinformować policjantów o znalezieniu żony. W międzyczasie na policji pojawiła się Heather w celu złożenia zeznań i widząc ją, John oferuje, że odwiezie ją bezpiecznie do hotelu. Po pewnym czasie, Heather wpada w trans przez co John próbuje się wymknąć. Heather przeczuwając, że stanie się coś okropnego, błaga go, żeby skontaktował się z jej siostrą, lecz on nigdzie nie może jej znaleźć. W pewnym momencie po raz kolejny dostrzega dziewczynkę w Czerwonym Płaszczu i tym razem zaczyna ją śledzić. Podąża za nią do opuszczonego pałacu, gdzie zdaje sobie sprawę, że jego dziwne przewidzenia były tak naprawdę wspomnieniami śmierci i pogrzebu. Okazuje się, że John został zamordowany przez tajemniczą kobietę w Czerwonym Płaszczu.
Podobieństwa z PLL:
- oczywiście postać tajemniczej kobiety Red Coat
- motyw wielokrotnie pokazywanej żałoby
- medium - Pani Grunwald
- 6x04 nosiło nazwę Don't Look Now
- dziewczynka została utopiona, a Charles próbował utopić Alison
- jedna z sióstr jest niewidoma - podobnie jak Jenna
- w filmie są wszechobecne lalki. Była nawet scena, w której John wyławiał je z wody tak jak ciało córki
- bliźniaki
- dziwne sceny, które tak naprawdę nie wiadomo czy są snem czy jawą
- dla obu produkcji kluczowe znaczenia miały postacie posługujące się fałszywymi tożsamościami
* * * * *
Podałam Wam już przybliżoną fabułę filmu, ale nasuwa się jedno podstawowe pytanie, a mianowicie: co to wszystko może znaczyć?
Wciąż nie mamy pojęcia jaką rolę pełni Red Coat w serialu, ale w filmie jest przedstawiona najpierw jako tajemnicza, nagle pojawiająca się i znikająca osoba (w serialu zresztą też), niewinna ofiara morderstwa, a później następuje zwrot akcji i dowiadujemy się, że kobieta w czerwonym płaszczu jest morderczynią. Czy to samo będzie w PLL? Czy to możliwe aby Red Coat stała za chociażby jednym z morderstw? Jak myślicie?
Mi ta notka dała trochę do myślenia i chyba zacznę poważnie się nad tym zastanawiać. Zauważyłam też spore podobieństwo do Ali. Ona też ujawniała się jako Red Coat - tajemnicza, pojawiała się i znikała znienacka, nie wiadomo było czy jest zjawą czy jest prawdziwa, na dodatek była "ofiarą morderstwa". Myślicie, że Alison może mieć coś na sumieniu, tak jak bohaterka filmu? Wszyscy wiemy, że było z niej niezłe ziółko, ale czy mogłaby posunąć się znacznie dalej?
Może ktoś z Was oglądał film i chciałby podzielić się wrażeniami w komentarzach?
Mi ta notka dała trochę do myślenia i chyba zacznę poważnie się nad tym zastanawiać. Zauważyłam też spore podobieństwo do Ali. Ona też ujawniała się jako Red Coat - tajemnicza, pojawiała się i znikała znienacka, nie wiadomo było czy jest zjawą czy jest prawdziwa, na dodatek była "ofiarą morderstwa". Myślicie, że Alison może mieć coś na sumieniu, tak jak bohaterka filmu? Wszyscy wiemy, że było z niej niezłe ziółko, ale czy mogłaby posunąć się znacznie dalej?
Może ktoś z Was oglądał film i chciałby podzielić się wrażeniami w komentarzach?
CREEPY
OdpowiedzUsuńA odcinek 6x02 i 6x03 to nazwy utworów Williama Blake'a. Może też warto przeanalizować powiązania z odcinkami...
OdpowiedzUsuńNie wiem czemu, ale mi się Red Coat skojarzyła z Bethany...
OdpowiedzUsuńChyba nie oglądałyście tego filmu :) ale zgadzam się, są podobieństwa. Jednak najpierw należy uściślić pewne fakty: po pierwsze, córka Bakerów nie została utopiona, tylko utopiła się. Nie wiem, czy miałaś to na myśli, ale w tej formie brzmi, to jakby ktoś ją zabił, a był to nieszczęśliwy wypadek. Po wtóre, morderstwa nie dokonuje na końcu tajemnicza kobieta. Spoiler: dokonuje go zdeformowana karlica, która odpowiada ze serię zbrodni w Wenecji, o których jest mowa w filmie.
OdpowiedzUsuńJeśli przełożyć to na język PLL:
W filmie mamy dwa czerwone płaszcze: ducha zmarłej córeczki, który pojawia się metafizycznie, jedynie w wizjach, ostrzega on przed zbliżającym się nieszczęściem. Jest to dobry duch, pragnący szczęścia rodziców. Drugi, obecny fizycznie to morderca nękający Wenecję. Bohater nie potrafi dostrzec między nimi różnicy, źle interpretuje wizje zakonnic, które ostrzegają go przed czerwonym płaszczem. Samiast go unikać, podąża za nim, stając się tym samym jego ostatnia ofiara. Duch zmarłej dziewczynki pragnie przełamać żałobę rodziców, wyzwolić ich ze smutku, uświadomić ich, że jej śmierć była przypadkowa i nieunikniona, pragnie, aby przestali się obwiniać. Laura zdaje się to rozumieć i godzi się z tym faktem, natomiast Donald opacznie interpretuje to jako ostatnią szanse uratowania dziewczynki, dlatego podąża za czerwonym płaszczem, chcąc ją uratować, zaopiekować się nią, nie wie, że to seryjny zabójca.
Jenna była prawie utopiona w tym jeziorku
OdpowiedzUsuńA mi to do May pasuje. Była chyba pierwszą ważną postacią, która zginęła. A było już wiele teorii, że jednak żyje.
OdpowiedzUsuń